niedziela, 17 marca 2013

Jaka szkoła? Jaki zawód? Poradnik gimnazjalisty



 Wybór szkoły ponadgimnazjalnej to jedna z najważniejszych decyzji w Twoim życiu. Przemyślana i trafna będzie procentować w dorosłym życiu, dając zadowolenie i satysfakcję z wykonywanej profesji. Pochopna i przypadkowa może przynieść rozczarowanie już na początku nauki.
         Wybieraj ze spokojem i rozwagą. Dobra decyzja stworzy możliwość samorealizacji i zadowolenia. Aby to osiągnąć wybierz zawód, którego wykonywanie będzie przyjemnością.                        

Już dziś zastanów się:

- Co chcesz w życiu robić ?

- Kim chcesz zostać ?

- W jakim kierunku się kształcić ?

- Jak zmienia się rynek pracy? Jakie zawody są poszukiwane ?

- Do jakiej szkoły pójść ?


CZYNNIKI TRAFNEGO WYBORU ZAWODU

 Wybierając zawód, szkołę weź pod uwagę:

1. Wiedzę o sobie

Poznanie samego siebie da Ci świadomość, czego chcesz i co masz do zaoferowania.

  Poznaj swoje: 
                                                                                                            
ZAINTERESOWANIA
dają napęd do działania, pobudzają aktywność, przyczyniają się do nabywania wiedzy i umiejętności z danej dziedziny. Wybierając zawód należy zwrócić uwagę na trwałość i siłę zainteresowań. Silniejsze zainteresowania zazwyczaj trwają dłużej, nie nużą, a podejmowane w tym zakresie działania dają satysfakcję i prowadzą do sukcesu. Ludzie różnią się zainteresowaniami. Jednych fascynuje mechanika, innych  literatura, a  jeszcze  innych   przyroda. Każda z tych osób swój wolny czas poświęca innym czynnościom. Rozwijanie zainteresowań  ułatwia  naukę  szkolną. Nierzadko zdarza się, że młodzież, a nawet dorośli nie znają swoich zainteresowań, co może prowadzić do błędnych decyzji edukacyjno-zawodowych. Osoby wykonujące pracę  zgodną  z  zainteresowaniami  pracują sumienniej, wydajniej, z  przyjemnością  wywiązują  się   ze swoich  obowiązków, a  przez  to  czerpią  zadowolenie  i  mobilizują  się  do dalszego  rozwoju.

                                                                                                                 
UZDOLNIENIA
stanowią podstawę do rozwoju zainteresowań. Wyróżniamy zdolności ogólne (np. inteligencja, wyobraźnia, zręczność) oraz zdolności specjalne np. muzyczne, językowe, matematyczne, plastyczne, techniczne. O zdolnościach kierunkowych mówimy wtedy, gdy wysokim osiągnięciom np. szkolnym towarzyszy łatwość przyswajania wiedzy i umiejętności  oraz  przeciętny  wkład pracy. Świadomość własnych zdolności jest nieodzowna  podczas  wyboru  zawodu, szkoły. Wykonywanie  każdego  zawodu  wymaga  określonych  uzdolnień np. w  zawodzie:  nauczyciela konieczne są  uzdolnienia interpersonalne, tłumacza – językowe, a  inżyniera budownictwa- techniczne.   
                                                                                            
UMIEJĘTNOŚCI
są wypadkową zainteresowań i uzdolnień. Niektóre czynności wykonujemy chętniej, z  większym zaangażowaniem, efektywniej, inne  zaś  sprawiają  trudność  i nagazujemy  się  w  nie  niechętnie. Posiadane umiejętności predestynują do pracy z  ludźmi,  z  danymi,   bądź  rzeczami. Jeśli lubisz obliczać, planować budżet, klasyfikować, rejestrować, gromadzić i przetwarzać dane, dokonywać analiz, bilansować, to masz predyspozycje do pracy z danymi. Przykładowe zawody to: księgowy, analityk finansowy, ekonomista, rzeczoznawca, makler giełdowy, urzędnik podatkowy.
    Aby uplasować się w grupie zawodów wymagających kontaktu z ludźmi nieodzowne są takie umiejętności jak: aktywne słuchanie, wzbudzanie zaufania, organizowanie, inicjowanie i podtrzymywanie rozmowy, negocjowanie, dyskutowanie, doradzanie, argumentowanie, przekonywanie, koordynowanie. Typowe zawody związane z pracą na rzecz ludzi to: nauczyciel, pielęgniarka, lekarz, psycholog, pracownik socjalny, asystent  osoby niepełnosprawnej, negocjator, doradca personalny.
     Grupa zawodów wymagająca kontaktu z rzeczami  obejmuje  zawody związane z  przetwarzaniem surowców, produkcją, obsługą maszyn i urządzeń, uprawą  roślin. Wskazane są takie umiejętności jak: budowanie, konserwowanie, naprawianie, obsługiwanie maszyn i rządzeń, posługiwanie się narzędziami, zręczność manualna. Typowe zawody to: hydraulik, murarz, mechanik, ogrodnik, technik elektronik, zegarmistrz.
        
OSOBOWOŚĆ
 to stała i trwała organizacja  charakteru, temperamentu, intelektu i  cech fizycznych.                                                                                                                                                           Wyróżnia  się  sześć  głównych typów osobowości zawodowej (wg teorii J. Hollanda) :
 REALISTYCZNA – charakteryzuje osoby zainteresowane zawodami wymagającymi praktycznego myślenia i zdolności mechanicznych. Osoby te myślą w sposób konkretny, trzeźwy i praktyczny. Nie wykazują specjalnych zainteresowań społecznych, nie lubią zadań wymagających kompetencji towarzyskich i emocjonalnych.
Przykładowe zawody: elektryk, technik, stolarz, hydraulik, budowlaniec, mechanik, ogrodnik, operator maszyn.
 BADAWCZA – charakteryzuje osoby zainteresowane zawodami wymagającymi abstrakcyjnego i analitycznego myślenia. Osoby te wykazują przede wszystkim zainteresowania naukowe, charakteryzują się ciekawością. Lubią teoretyzować, koncentrować się na problemach naukowych, unikają problemów i zadań praktycznych.
Przykładowe zawody: fizyk, biochemik, analityk, pracownik naukowy, ekonomista, socjolog, filozof.
 ARTYSTYCZNA – charakteryzuje osoby zainteresowane zawodami wymagającymi wyobraźni, złożoności poznawczej, niekonwencjonalności, nie znoszą rutyny i szybko nudzą się monotonną i prostą pracą. Są to osoby twórcze, interesujące się sztuką, szukające w pracy oryginalnych i nowych rozwiązań. Osoby wrażliwe na ocenę społeczną, szukające uznania.
Przykładowe zawody: artysta plastyk, aktor, kompozytor, grafik reklamowy, architekt, projektant.
 SPOŁECZNA – charakteryzuje osoby zainteresowane zawodami wymagającymi umiejętności nawiązywania kontaktu z innymi, wrażliwości, chęci pomagania. Osoby te charakteryzują się opiekuńczością, dojrzałością emocjonalną, zaangażowaniem w sprawy społeczne i polityczne.
Przykładowe zawody: psycholog, terapeuta, opiekunka, nauczyciel, sprzedawca, doradca, polityk.
 PRZEDSIĘBIORCZA – charakteryzuje osoby zainteresowane zawodami, których podstawowym celem jest uzyskanie zysku. Osoby te wyróżniają się dużą motywacją osiągnięć, rządzą sukcesu i awansu. Są zaradne, wykazują zdolności przywódcze, lubią ryzyko. Preferują zadania nie do końca określone, bez twardych wytycznych.
Przykładowe zawody: makler, przedsiębiorca, agent ubezpieczeniowy, agent nieruchomości.                                                  
 KONWENCJONALNA – charakteryzuje osoby zainteresowane zawodami wymagającymi rutyny, sumienności i rzetelności. Nie tolerują niejasności i nieścisłości, mają ugodowy charakter i dobrą pamięć. Przestrzegają norm i zasad, lubią jednoznaczne procedury i wymagania.
Przykładowe zawody: księgowy, kontroler jakości, kurator, inwentaryzator, analityk finansowy.


 STAN ZDROWIA. 
Nie wszyscy mogą  pracować  w  każdym   zawodzie. Osoby z określonymi zmianami w stanie zdrowia nie mogą kształcić się, ani wykonywać pewnych zawodów np. osoby z chorobami alergicznymi, czy astmą oskrzelową nie  mogą  wykonywać ciężkich prac fizycznych, niewskazana jest także praca  wykonywana  w wysokiej temperaturze oraz  w polu magnetycznym, a  więc  przeciwwskazane są  następujące zawody: piekarz, zootechnik, ciastkarz, kuśnierz, murarz, stolarz, tkacz, technik farmaceutyczny.
Osobom z chorobami reumatycznymi niewskazana jest praca wykonywana na wolnym powietrzu, praca wykonywana w wilgoci, w zimnych pomieszczeniach, w zmiennych warunkach atmosferycznych, a więc przeciwwskazane są następujące zawody: masaż, mechanik maszyn rolniczych, technik geodeta, ogrodnik, rybak, rolnik.
        Wiedzę o sobie skonfrontuj  z  wymaganiami   wybranego  zawodu.
  
Wykorzystaj informacje o sobie od rodziców, nauczycieli, lekarza, kolegów. Możesz także skorzystać z usług doradcy zawodowego, który dysponuje narzędziami do diagnozy predyspozycji zawodowych, zainteresowań, uzdolnień.


2. Wiedzę  o  zawodach. 

Znajomość różnych zawodów pomoże ocenić, które  z nich  mogą  spełnić  twoje potrzeby. Poznaj: zakres  obowiązków, czynności  zawodowe, wymagania, środowisko  pracy oraz  możliwości  zatrudnienia  w   wybranym zawodzie. 
 Informacje   o  zawodach  możesz  znaleźć w  prasie młodzieżowej  (Perspektywy, Viktor, Cogito), przewodnikach po zawodach, teczkach zawodoznawczych, ulotkach  o  zawodach (materiały dostępne m.in.  w poradniach  psychologiczno- pedagogicznych), Internecie.

3. Ścieżki  kształcenia.

 Pozyskaj wiedzę dotycząca możliwości zdobycia kwalifikacji zawodowych,  przekwalifikowania  oraz  podnoszenia  kwalifikacji. Zdarza się, że sytuacja społeczno- ekonomiczna wymusza zmianę  zawodu.

 4. Zmiany na rynku  pracy. 

Przy wyborze zawodu ważna jest orientacja  w  tym,  co  się dzieje na rynku  pracy,  na  które  zawody  rośnie  zapotrzebowanie, a  które  schodzą  z  rynku  pracy.  
       Obecnie stałe zapotrzebowanie utrzymuje się na zawody w branży ochrony zdrowia lekarzy, dietetyków, fizjoterapeutów, masażystów, opiekunów  do  osób  starszych.
       Polacy coraz częściej dbają o swoje otoczenie, co przekłada się na wzrost zapotrzebowania na pracę florystów, projektantów wnętrz, projektantów terenów zielonych, absolwentów ochrony  środowiska.
 Popularnością cieszą się zawody budowlane, architekci, informatycy, administratorzy sieci. Poszukiwani są także logiści, księgowi, doradcy inwestycyjni, doradcy ubezpieczeniowi, doradcy zawodowi, sprzedawcy, inżynierowie  różnych specjalności.
   Społeczeństwo polskie starzeje się, co wpływa na wzrost  zapotrzebowania  na  pracę specjalistów  z  zakresu ochrony zdrowia służb  socjalnych np. pielęgniarzy, rehabilitantów, opiekunek lekarzy, pomocy domowej, pracowników socjalnych, asystentów osób starszych, asystentów osób niepełnosprawnych.
Przewiduje się:
-wzrost zapotrzebowania na pracowników o wysokich kwalifikacjach,
-wzrost zatrudnienia w usługach, w  szczególności  niematerialnych,
- spadek zatrudnienia w rolnictwie,
-popyt na zawody z zakresu mikroelektroniki, informatyki, biotechnologii, ochrony zdrowia, bankowości, ochrony środowiska, ochrony zdrowia, edukacji dorosłych, bankowości, przemysłu rozrywkowego,
-pracodawcy poszukują pracowników z takimi cechami jak: samodzielność, kreatywność, dyspozycyjność, gotowość do zmian  oraz  ustawicznego  dokształcania  się.

Do wyboru  masz  następujące typy   szkół  ponadgimnazjalnych:


 ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA- nauka trwa 3 lata. W programie nauczania występują przedmioty ogólnokształcące, ogólnozawodowe i  specjalistyczne. Praktyczna nauka zawodu odbywa się w warsztatach  szkolnych lub w  innych  zakładach pracy. Ucząc się w szkole zawodowej zdobywasz  jedną lub dwie kwalifikacje zawodowe. Szkoła kończy się egzaminem potwierdzającym kwalifikacje  zawodowe.

 TECHNIKUM – nauka trwa 4 lata. W klasie pierwszej kontynuujesz  naukę  treści  poznawanych  na przedmiotach  ogólnokształcących  w  gimnazjum. Od klasy drugiej większość stanowią przedmioty zawodowe oraz zajęcia  praktyczne. Kształcąc się w technikum możesz zdobyć zawód, na uzyskanie którego  składają się  dwie lub  trzy  kwalifikacje  zawodowe.
Egzaminy na poszczególne kwalifikacje będą przeprowadzane na różnych etapach nauki. Technikum przygotowuje również do egzaminu maturalnego, a więc przygotowuje również do kontynuacji nauki na studiach.

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE- nauka trwa 3 lata. W klasie pierwszej kontynuujesz naukę treści poznawanych na przedmiotach ogólnokształcących w gimnazjum. Od klasy drugiej uczysz się na rozszerzonym poziomie wybranych przedmiotów. Liceum przygotowuje do egzaminu   dojrzałości  i  kontynuacji  nauki  na  studiach. Absolwent  liceum może także zostać słuchaczem studium, zdobywając  zawód na poziomie  średnim.


 W  podejmowaniu   decyzji   edukacyjno  zawodowej  pomogą ci      pracownicy  poradni  psychologiczno-pedagogicznej.


        Instytucja ta świadczy bezpłatne usługi na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia.
        W zakresie orientacji i poradnictwa zawodowego poradnia realizuje następujące zadania:
- diagnozowanie predyspozycji  zawodowych
-udzielanie porad  i  konsultacji związanych z  wyborem zawodu, szkoły,
- udostępnianie informacji o zawodach, ścieżkach edukacyjnych, typach
  szkół,
- specjalistyczna pomoc uczniom z przeciwwskazaniami zdrowotnymi do
  wyboru zawodu,
- wsparcie  szkół w przygotowaniu  uczniów  do  podejmowania  decyzji
  edukacyjno-zawodowych ( prowadzenie warsztatów, prelekcji, udzielanie
  informacji zawodowej).

      Poradnie wyposażone są w profesjonalne narzędzia diagnostyczne do
   badania:
 - możliwości intelektualnych,
 - zainteresowań,
 - uzdolnień,
 - osobowości,
 - temperamentu.
   Ponadto poradnie dysponują źródłami  informacji o  zawodach:
 - teczki o zawodach,
 - przewodniki  po  zawodach,
 - aktualne, lokalne oferty szkół,
 - pakiety multimedialne


Poradnik opracowany w ramach projektu ,,Moja szkoła- moją szansą na sukces” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013
Priorytet IX, działanie 9.1, poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych.